נ’אור’ים

//נ’אור’ים

“לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו, וְלֹא-קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו–שְׁלֹשֶׁת יָמִים; וּלְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר, בְּמוֹשְׁבֹתָם.” (שמות י:כג)

הרב לוי יצחק מברדיצ’ב שואל את השאלה הברורה: מכיוון שאנו כבר יודעים שהמכות במצרים לא השפיעו על היהודים, א”כ למה במכה התשיעית, מכת חושך, התורה היתה צריכה להגיד לנו “ולכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר”?

אני זוכר כשהייתי ילד קטן, הודיעו לנו שלמחרת יתקיים ליקוי חמה. כיוון שזו הייתה הפעם הראשונה שחברי הכיתה עמדו לחוות זאת, הורו לנו כיצד להתכונן אליו. באופן ספציפי, נאמר לנו שעלינו ללבוש הגנה מיוחדת על העיניים כדי לא להיות מסונוורים מאורה של השמש. לי זו היתה תעלומה גדולה, כי כבר הכרתי שבכל יום רגיל, זה כמעט בלתי אפשרי להסתכל ישירות על השמש בגלל האור המסנוור שלה. הוסבר לי כי זה חלק מפלאי הבריאה, שה’ בנה לתוך בריאת העולם דברים להגן עלינו כדי שלא ניפגע. לדוגמה, אם משהו יגע בחפץ חם, הוא ירגיש מיד את הכאב, והוא יסיר במהירות את ידו, ובכך ימנע נזק נוסף. גם מריחים עשן לפני שריפה, וזה נותן את היכולת לנקוט פעולות כדי להגן על עצמנו. כך גם העיניים שלנו מוגנות מפני נזק מקרני השמש ביום רגיל – העפעפיים נסגרים, העיניים דומעות, ואנחנו אינסטינקטיבית מסיטים את מבטינו. עם זאת, בזמן ליקוי החמה, שבו בהירות השמש נחסמת על ידי הירח, אפשר להסתכל ישירות על השמש – ואפילו האור העמום יכול להזיק לעיניים.

ברוח דומה, הגמרא מדברת על תגובות שונות לאירוע אחד: לעתיד לבוא, השמש תרפא את הצדיקים ותבער את הרשעים; ההשלכות של אותה רמת חשיפה, תהיה תלויה ברמה הרוחנית של האדם. זה גם דומה למשקפי מרשם: הם יעזרו לאדם קרוב או רחוק רואי, אבל יפגע בראיית מישהו עם ראייה נורמלית.

הרב מברדיצ’ב מסביר שהאור במהלך מכת חושך היה האור הגנוז מבריאת העולם. המדרש אומר לנו אחרי החטא של אדם הראשון, לא היה ראוי שאנשים יהנו מהאור הזה, והאור נגנז לעתיד לבא. בזמנים מסוימים (למשל משיח) האור יהיה חשוף ויגרום תגובות שונות בעולם שלנו. מה שקרה במכת החושך היה בדיוק זה: האור הנגנז נחשף, וגרם נזק למצרים שלא היו ברמה כדי “להנות” ממנו, והעניק ליהודים אור נוסף. אבל האור המיוחד הזה לא הועיל לאלו מבני ישראל שמתו במכת חושך.

כפי שמהרהרים על הקשר שלנו עם ה’ במהלך שבועות האלה של שובבי”ם, עלינו לחזק את רמת הרוחניות שלנו, כך שנוכל לקבל יותר אור לתוך הבתים שלנו. לא רק שלא נפגע ממנו לרעה, אלא נתחמם בהדרת האור שה’ זורח עלינו.

By |2019-01-10T16:05:52+02:00January 10th, 2019|Rav's Blog|0 Comments

About the Author:

Rav Avrohom Baruch Zachariash has been the Rav of Ahavas Shalom since 2003. He currently lives in Jerusalem, but spends most Shabboses with his Kehilla in Ramat Beit Shemesh, Israel.

Leave A Comment