”וַיִּדַּר יַעֲקֹב, נֶדֶר לֵאמֹר וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל, וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ“ (בראשית כח:כ)

הרב שלי, הרב משה הלברשטאם זצ”ל, אמר לי פעם, שכאשר יהודי מתפלל לה’ על מה שהוא צריך, הוא יכול לבקש כל מה שהוא רוצה, כי לה’ יש יכולת בלתי מוגבלת לתת לו הכל ועוד. עם זאת, כאשר יעקב אבינו התפלל לה’ על הצרכים שלו, הוא רק ביקש “לחם לאכול ובגדים ללבוש” – המינימום המוחלט לחיות. האם יעקב אבינו לא ידע שהוא יכול לבקש עוד?!

להלן סיפור מתוך הספר “The Heavenly City”:

היו שני יהודים צדיקים בירושלים שלמדו שעות רבות ביום בחברותא. יום אחד, המבוגר מביניהם התחיל פתאום לצטט מאמרי חז”ל אחד אחרי השני, על ענייני חיים פשוטים והתרחקות ממותרות. הצעיר התעלם בתחילה מההצהרות הללו, אבל כאשר חברו התעקש, הוא שאל אותו “מה אתה רוצה לרמוז לי עם ההצהרות האלה?”

הוא השיב כדלקמן: “בקרתי בביתך בראש חודש, וראיתי מפה של משי על השולחן. משי! אתה יודע שזה מתחיל במפה, ואז זה מוביל לשולחן חדש, ואז לדבר אחר … נראה שאתה מתחיל במרדף אחר מותרות”.

החברותא הצעיר הסביר: “לפני 30 שנה, כשגרתי בחוץ לארץ, התנדבתי ללמוד עם חולה. אחרי שהוא התאושש, הוא רצה לשלם לי, ואני סירבתי לקבל כל סוג של תגמול. לפני כחודש וחצי קיבלתי חבילה מעיר הילדות שלי עם מפה זו, מלווה עם פתק שבו כתוב: ‘אבינו היקר, שזה עתה הלך לעולמו, כתב בצוואתו בקשה שנשלח לכם מפה זו כאות הוקרה לחסד שעשית איתו לפני 30 שנה.’ אחרי שקראתי את המכתב, הראיתי אותו לאשתי, והיא אמרה,”זה מאוד נחמד, אבל בבית בירושלים, מותרות לא מתאימות. אנחנו חייבים להחזיר את המפה.” לזה הגבתי, “למרות שאני מסכים עם הרגשות שלך, להחזיר את המפה תהיה עלבון למשפחה השכולה. אני לא רואה שיש לנו ברירה אלא לקבל את המתנה”.

החברותא המבוגר, לאחר ששמע את ההסבר, לא היה בטוח מה היא ההתנהגות הנכונה במצב זה. הם החליטו ללכת לרב שמואל סלנט, רבה של ירושלים, לקבל פסק דין ממנו. הרב שמואל סלנט, לאחר מחשבה רבה, העלה את הפתרון הבא: הוא הסכים ששני הצדדים נכונים, ולכן הציע לבצע את רצונם של שני הצדדים: מפת המשי תהיה פרושה על השולחן, לפי רצונה של המשפחה השכולה. אבל כדי שלא יהנו מפזרנות כזו, יש לפרוש עליה מפה פשוטה. בדרך זו, הם לא ייהנו מהמתנה המפוארת, אך עדיין יכבדו את רצונה של המשפחה השכולה.

אכן, לה’ יש את הכוח לתת לנו הכל, אפילו יותר ממה שאנחנו יכולים לדמיין. עם זאת, מלמדים אותנו שתענוג מ”דברים” של העולם הזה כובלים אותנו ומעכבים אותנו מלעלות מעל הגשמי. אנחנו חייבים להכיר אם זה באמת יעזור לנו או להיפך יעכב אותנו מלמלא את המטרה שלנו בעולם הזה. יעקב אבינו היה החלוץ בעניין הזה, והראה לנו שאנחנו צריכים לבקש רק את מה שאנחנו צריכים. (למותר לציין כי לכל אחד יש את הצרכים שלו.)