“וְכָל-חַטָּאת אֲשֶׁר יוּבָא מִדָּמָהּ אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד… בָּאֵשׁ, תִּשָּׂרֵף” (ויקרא ו:כג)

המשך חכמה מציין שיש קרבנות חטאת שזורקים את הדם על מזבח הזהב בפנים בהיכל בית המקדש, ויש קרבנות חטאת שזריקת הדם נעשית במזבח הנחושת בעזרה מחוץ לבית המקדש. באופן כללי, אנחנו פשוט מניחים שזה גזרת הכתוב ולא נותנים לזה הרבה מחשבה. עם זאת, המשך חכמה מסביר לנו מה המשמעות של ההבדל זה. ישנם סוגים שונים של חטאים שאנשים מבצעים בשל חוסר מוטיבציה, הסתה או מחשבות מוטעות. הקרבן חייב להתייחס לסיבות המקוריות של החטא על מנת לתקן את החסרון המסוים. חטאים אלה שבוצעו בשל חוסר הבנה או חוסר זהירות של מחשבה, מתייחסים למאפיינים הכי פנימיים של האדם. לכן זורקים את הדם על המזבח בתוך המקדש, מקום שמתאים לפנימיות שלנו. וישנם חטאים אחרים אשר אנשים עוברים כי יש להם תאווה או תשוקה מסוימת. זה קשור יותר לחיצוניות שלנו, ולכן זורקים את הדם מחוץ לבית המקדש. לכן, התורה אומרת לנו שהדם שאמורים לזרוק מחוץ לבית המקדש, לא זורקים בתוך בית המקדש, כי זה לא המקום הנכון לתקן את הפגם.

המשך חכמה גם מציין עוד הבדל בין שני סוגי קרבנות החטאת האלו. החטאות הנזרקות בחוץ לא נשרפות לגמרי, אלא יש חלקים שנאכלים. הוא מסביר שלמרות שיש לנו צרכים פיזיים, לא ‘עוקרים’ אותם אלא ‘מכוונים’ אותם. לכן שורפים רק חלק מהקרבן. אבל הקרבנות שזורקים את דמן בפנים, באים לתקן עיוות במחשבה. חטאים אלו, שנגרמו על ידי מחשבות נגד התורה, מחוייבים לעקור ולהסיר לגמרי מהבן אדם. לכן לא מחלצים אף חלק מהם.

בחיינו אנחנו עושים לפעמים דברים לא נכונים, ואנחנו מנסים לתקן אותם. זה לא מספיק לטפל רק בחטא עצמו, אלא אנו חייבים גם לטפל בשורש ובסיבת החטא. המשך חכמה מלמד אותנו שלפעמים שורש החטא הוא דבר שכדי לתקנו רק צריכים לכוון מחדש את הכוחות שהשתמשנו בהם, ואילו לפעמים סיבת החטא היא דבר שצריכים לחסל מהשורש.

לחפץ חיים היתה בת שהיתה לה אהבה לכסף. הוא הבין שמדובר בנטיה טבעית, ואין לעקור אותה אלא לכוון אותה. לכן הוא עשה את בתו לגבאית צדקה, מה שאיפשר לה להשתמש בתשוקה שלה לכסף עבור מטרה קדושה שיש לשבח אותה. רעיון זה מוזכר למעשה בגמרא שבת שאנשים שיש להם תשוקות טבעיות מסוימות, צריכים למצוא מצוות לקיים, אשר נותנים להם סיפוק.

לדוגמה, יש כאלה שיש להם כשרון אמנותי. אם הם משתמשים בזה כדי לייפות בית כנסת או לצורך מצווה אחרת – אפילו לעשות קישוטים לסוכה – הם השתמשו ביכולות שלהם למטרה המיועדת.

שנזכה לנצל את הנטיות והיכולות שלנו בדרך הטובה ביותר, שהרי אין בהן אף אחת שמהותה רעה.