Words of Inspiration before Shabbos Parshas Vayakhel/Pekudei based on the Beis Elokim (below)

A good Erev Shabbos to all of you!

I would like to share with you some sentiments that I have this Erev Shabbos. If you may have received an email with the script that I am reading from this idea. To daven b’tzibur is one of the ways we fight the magefah when the yetzer hara is out to get us. Unfortunately, the physical environment does not allow all of us to be in shul at the same time. Because of this, many of you are staying at home – and many of you should be staying at home – because of your condition. The Mabit tells us that at the time when there is a plague, it is extremely important to daven b’tzibur, and this what can turn things around:

כי מלאך המות בין עשרה מישראל צדיקים

when the malach hamaves is among 10 tzidikim

הוא דמיון החלבנה בסממני הקטרת

It is comparable to the bad-smelling incense that was part of the ketores

שאין לה יכולת להבאיש ריחה כנזכר

However, when they daven together, it makes that the malach hamaves is forced to answer “amein” and he says “Yes! Klal Yisrael is righteous” and we can change the verdict.

Though you may not be davening with the tzibur, Chazal tell us that one should daven at the time that the tzibur is davening. So all of your in your homes, I urge you please to daven at the times that our tzibur davens, and vicariously it will be as if you are davening with the tzibur, and we should be zocheh to remove this decree from all of Klal Yisrael.

Good Shabbos!

בית אלוקים למבי”ט שער התפילה פרק טז
ויש בו רמז בענין החלבנה המעורבת בשאר עשרת הסממנים עם היות ריחה רע ושאר הסממנים ריחם טוב, ויש בטבע נדיפת ריחם לבסם ריח הרע שבחלבנה עד שיהא ריחו טוב כמותם, וזה רמז למלאך המות שהוא דמיון החלבנה והוא מתערב לקהל שיש ביניהם דבר של קדושה להזיקם, וכשהם טובים וישרים בלבותם ושבים בתשובה שלימה אין מלאך המות יכול לשלוט בהם אלא הם שולטים בו עד שמלאך הרע בעל כרחו עונה אמן, כמו החלבנה שאין כח בטבעה להוציא ריחה הרע בהיותה מעורבת עם שאר סממני הקטרת העשרה, ולכך ראוי להיות האדם זריז ונשכר בהתפללו ברבים כי הם מוכנים לינצל מחמת הדבר, כי מלאך המות בין עשרה מישראל צדיקים הוא דמיון החלבנה בסממני הקטרת שאין לה יכולת להבאיש ריחה כנזכר. ולחשיבת הקטרת נזכר מעשהו בתורה בפרשה כי תשא בכלל מעשה המשכן אצל פרשת שקלים להורות כי הוא קיומו והעמדתו, כי כמו שהשקלים הם מכפרים במנין שלא יהא בהם נגף כמו כן הקטרת, ואם לא נזהרו ובא הנגף ח”ו, תעצר המגפה בעשייתו, ומה שלא הקטירו קטרת במעשה פנחס מפני שכבר פירש האל יתברך מה שיעשו על השבת חרון אפו והוא ענין הוקעת העם, וכן בדבר שהיתה בימי דוד היתה ע”פ נביא לדוד, ולא היה יכול לתקן כי אם ע”פ האל יתברך, אבל מכיון שמצינו שנעצרה המגפה בעשיית הקטרת ע”י אהרן נראה שהוא דבר נמסר למשה בשמים.