שירות בצבא הרוסי לפני 150 שנה לא היה מקום טוב ליהודים צעירים. כאשר נכנסו לשרת, קציני הצבא ניסו בכל כוחם לחסל כל טיפת יידישקייט מהחייל במשך 25 שנות שירות החובה. כפי שניתן היה לצפות, היו יהודים שעשו כל שביכולתם כדי להשתמט משירות זה, למרות שהעונש על אי-ציות היה חמור מאד.בניסיון להכניס עוד אנשים לצבא, ניסתה הממשלה גישה חדשה: כל “משתמט משירות צבאי” שיגיע עכשיו לשרת את המולדת לא ייענש, ולא יהיה עליהם לשרת את 25 שנות השירות המלאות. היו דיונים לוהטים אם להאמין לממשלה, או להניח שזה סתם עוד מעשה רמאות של הממשלה המרושעת. איכשהו, אנשים החליטו להאמין לממשלה, ורבים יצאו ממחבואם והתגייסו. הצבא סינן את המועמדים והיקצה לכל אחד תקופת שירות אחרת. מה שהתברר היה שככל שהחייל יותר צעיר, כך היה הצבא יותר סלחני ומיקל יותר מבחינת משך שירותם.

תלונה נשלחה מהמועמדים המבוגרים יותר “מדוע אלו הצעירים מקבלים יחס מועדף מהמבוגרים?” התשובה היתה כדלקמן: הצעירים יותר נמרצים ויש להם יכולת גדולה יותר לשרת את ארצם. הגיוס שלהם הוא הרבה יותר מועיל לצבא. זה לא אותו דבר עם המבוגרים. הצבא מוגבל יותר בתפקידים שהוא יכול להקצות להם, והציות שלהם בשלב זה – אולי עבור רבים מהם – הוא רק דרך עבורם כדי לקבל חדר ואוכל חינם. רבים מהם כבר סובלים ממחלות וממצבים רפואיים שונים, שבדרך כלל פוגעים באנשים מבוגרים, ולכן פחות מבוקשים על ידינו.

כמו כן באלול ובעשרת ימי תשובה שמגיעים אלינו. ביום כיפור שעבר, קיבלנו על עצמנו לעבוד את ה’ בשקדנות. עם זאת, רבים מאיתנו היו “נעדרים ללא רשות” לאורך כל השנה. ה’ נותן לנו הזדמנות באלול – התקופה של “אני לדודי ודודי לי” – שהוא מוכן לבדוק את המצב שלנו ולשפוט אותנו לטובה אם אנחנו אכן “מתגייסים”.

לצעירים, בדרך כלל, יש יצר הרע חזק יותר, ולכן אדם צעיר שכובש היצר הרע שלו הוא שירות גדול לה’. אנשים מבוגרים בדרך כלל חסרי כוח רגשי ופיזי אפילו לעשות כמה מהעברות שעשו כשהיו צעירים. לכן, בעלי המוסר מספרים לנו שתשובה שאנו משיגים כאשר אנחנו צעירים היא הרבה יותר יעילה לעומת התשובה שאנחנו עושים כאשר אנחנו מבוגרים.

מישהו מעל 50 עשוי לחשוב “אין לי מה לצפות. אני כבר ‘מעבר לגבעה’ “, אז מה תהיה התשובה שלי שווה?” רק לזכור כי 60 הוא מעל גיל 50 ו 70 הוא מעל גיל 60. וגם ככל שאנו מתבגרים, היכולת שלנו לעשות תשובה, במובן מסוים, הופכת להיות קלה יותר, מכיוון שיש לנו יותר זמן להתמקד בשלמות שלנו כבני אדם, והיצר הרע אינו חזק כפי שהיה פעם. החיסרון הוא שלא נוכל להשיג את ההתגברות על הנסיונות שהיינו עושים כשהיינו צעירים יותר.

לסיכום, זה נראה פחות או יותר שווה: לכל אחד בכל שלב שנמצא, יש מה להרוויח על ידי חזרה בתשובה בהקדם האפשרי. “ובחרתם בחיים” – אנחנו צריכים להתחיל את החודש על ידי בחירת נתיב החיים, ואי”ה אנו נתברך עם כל הטוב שה’ רוצה להעניק לנו.